Saturday, March 20, 2010

ကဗ်ာေန့ အတြက္ မွတ္မွတ္ရရ အေတြးစ စကားလံုးစ ေတြကို...


စိတ္ၾကမ္းဘီလူးတို႔ ေျခပင္မက်ဴးေသာအရပ္၌
ငါမတ္မတ္ တည္ခဲ့ေခ်ၿပီ။
အို ... အခ်င္းေဆြမြန္တို႔
သင္တို႔က ႀကိဳမည္ဆိုလွ်င္
အေမွာင္နံနက္၌ပင္
အလင္းငွက္တို႔ျဖင့္ ငါလာခဲ့ပါမည္။
ထို႔ေနာက္
ေလာကေလဆန္မွာ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အန္ထုတ္
ငါတို႔အားလံဳး မိုးမခ်ဳပ္မီ အိမ္ကိုျပန္ၾကမည္။
ေဇာ္ေဇာ္ေအာင္
(လြမ္းလို႔ေရးတဲ့ကဗ်ာ ၃)

ကဗ်ာဆိုတာ
ႏွလံုးေသြးတစ္စက္နဲ႔
ေခတ္အဆက္ဆက္ စီးဆင္းႏိုင္တဲ့ ျမစ္ျဖစ္တယ္။
စၾက၀ဌာထဲမွာ ( ဒါမွမဟုတ္ ) လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ
႐ွဳမဆံုးေအာင္ ႐ုန္းကန္လွပေနတဲ့
သဘာ၀တရားငယ္တစ္ခုလို႔ ...
ကဗ်ာကို ...
ေၾသာ္ ...
ဘယ္သူေတြမ်ား ခ်စ္ႏိုင္ပါလိမ့္။
ေမာင္သိန္းေဇာ္

အို ... သူရဲေကာင္းတို႔
ေျခအစံုမွ
ေျမတစ္မွဳန္က်န္ရစ္
ေအာင္ခ်ိမ့္ ျဖစ္တယ္။
တစ္ေလာကလံုး
အက်ည္းတန္ဆံုးအရာဟာ
သစၥာေဖာက္မ်က္ခြက္ျဖစ္တယ္။
ေအာင္ခ်ိမ့္
( ပန္းႏုေရာင္အိပ္မက္ ကဗ်ာစုမွ )

ငိုျခင္းနဲ႔ရယ္ျခင္းမွာ
“ အပ္တစ္ဖ်ားစာပဲ
အေျပာင္းအလဲျမန္
နက္ျဖန္ရဲ႕အသစ္
ကေန႔အျဖစ္ကို
ၿမိဳ၀ါးသြားပါလိမ့္မယ္။ ”
ေဖာ္ေ၀း
( ငိုေၾကြးေနတဲ့ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ )

တစ္ဘ၀လံုးလံုးလိုလို
ငါးရယ္လို႔ တစ္ေကာင္တစ္ေလမွ မမိ
ၾကည့္
မိမယ့္မိေတာ့ စၾက၀ဌာႀကီး
အေပၚဆြဲတင္လိုက္ေတာ့
ငါ့ ငါးမွ်ားတံဟာ ကိုင္းညြတ္ၿပီး
သက္တန္႔ျဖစ္သြား
ငါ့ကို ျပန္မွ်ာ့ခဲ့ေပါ့။
ေမာင္ေခ်ာႏြယ္
( ငါး )

ပက္လက္ေခ်ာင္းေကာေလးပါ
ေရေသာက္ငွက္တစ္ေကာင္တစ္ေလမွ
တေယာလာမထိုးလည္း
ေနတတ္ၿပီ။
ေျမလတ္ေမာင္ျမင့္သူ

ၾကယ္ေတြကိုခူး ခူးၿပီး
မင္းကို ပန္ေပးခ်င္ခဲ့တာပါ ...
ဒါေပမယ့္ ...
အိပ္မက္ေတြက ဖိတ္တစ္၀က္၊ စင္တစ္၀က္
ေႏြဦးရက္ေတြေရာက္တဲ့အထိေတာင္
မက္ခြင့္မရလိုက္ပါဘူး။
ဆူးေတြမ်ားလြန္းတဲ့ ဥယ်ာဥ္က
ရနံ႔က်ေတာ့ နည္းလြန္းေနခဲ့တယ္။
မင္းခိုက္စိုးစန္

ညီမေလးေရ ...
အခုေတာ့ ငါဟာ အလွေမြးဖန္ေလွာင္အိမ္ထဲက
ေရႊငါးတစ္ေကာင္လို
ကိုယ္ပိုင္အလွ ကိုယ္တိုင္ခံစားခြင့္မရခဲ့သူပါ
ဒီလိုနဲ႔
ငါ့ညေနခင္းေတြ မနက္ျဖန္ေပါင္းမ်ားစြာ ေမာ္ဖူးခဲ့ရေပါ့။
လူေဇာ္သစ္
( ငါ့သင္းကြဲညေန )

အေမ ...
သားေတာ့ မီးေလာင္ေနၿပီ
လူေတြကေတာ့ ရယ္မွာပဲ
သားရင္ထဲမွာ
ကဗ်ာ ...
ကဗ်ာ ...
ကဗ်ာ ...
သက္သာရာ ရမလားလို႔ပါ
( ဒီတစ္ခါေတာ့ျဖင့္ )
၀မ္းေရးစပ္ရင္လည္း
နည္းနည္းခြင့္လႊတ္ပါ အေမ
သားေတာ့ မီးေလာင္ေနၿပီ။
သွ်င္မွဴးေက်ာ္
( အေမ )

ယံုၾကည္မႈေတြမေပၚေသးမီက
လူေတြေနထိုင္ၾကသလို ေနထိုင္ၾကည့္ခ်င္တယ္။
အမွားနဲ႔အမွန္မေပၚေသးမီက
လူေတြက်င္လည္ၾကသလို က်င္လည္ၾကည့္ခ်င္တယ္။
ေမးခြန္းေတြ မရွိေသးခင္က
လူေတြ စကားေျပာၾကသလို ေျပာၾကည့္ခ်င္တယ္တဲ့။
ကဗ်ာဆရာေတြ မေပၚေသးမီက
ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ရွိခဲ့ေလရဲ႕။
ေနမ်ိဳး
( ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ )

သက္တံ
ညေနခင္းတစ္ခု
မိုးစဲလင္းပြင့္ေကာင္းကင္မွာ ...
ဟာ .....
လွလိုက္တဲ့ သက္တံႀကီးတစ္စင္း
စီးဆင္းေနတာေတြ႕တယ္။
႐ုတ္တရက္ပဲ
ငါ ... ေၾကကြဲခဲ့ရေပါ့
ဘ၀ဆိုတာ သက္တံလိုပါလား ...။
ရွိေတာ့ရွိပါရဲ႕
ဒါေပမယ့္
အရွိမဲ့ ...။
ထူးအိမ္သင္

ရင္ဘတ္ကိုဖြင့္ထားပါ
လမ္းမွားလာတဲ့ ငါးအစစ္တစ္ေကာင္က
မင္းရဲ႕ ႏွလံုးသားကိုေတာင္
၀င္ၿပီး တိုးေခြ႕သြားလိမ့္မွာ

အသက္႐ွဴသံေတြနဲ႔
ေရလွိဳင္းေတြကို ဖန္းဆင္းလိုက္တဲ့အခါ
ေပ်ာ္ရြင္စြာ ကစားေနမယ့္
ငါးအစစ္တစ္ေကာင္ကို ရရွိမွာ

မင္းရဲ႕လက္ေခ်ာင္းေတြနဲ႔ သူ႔ကို
ဖမ္းဖို႔ မႀကိဳးစားတဲ့အထိသာ။
ျမင့္မိုးေအာင္
( ငါး )

ဘ၀ဆိုတာကေတာ့
အေမရိကားကေန
သခင္ကိုယ္ေတာ္မွိဳင္းျဖစ္ခ်င္လို႔မရသလို
ပ႐ိုပိုဆယ္ေတာအုပ္ထဲမွာလည္း
ေခ်ေဂြဗားရားလုပ္လို႔ေတာ့ မရဘူးေပါ့ကြာ
သစ္ေကာင္းအိမ္

“ အမွန္တရားနဲ႔တစ္ေထရာတည္းတူဖို႔
အိပ္ေရး၀၀အိပ္ပါရေစ ”
၀င္းေမာင္
( တစ္ေယာက္တည္းတည့္ေအာင္ေနျခင္းအစီအစဥ္ )

ေသာက္ကျမင္းမ ...
နင့္ေၾကာင့္ငါ သံုးထပ္တိုက္ေပၚက
ခုန္ခ်ခဲ့တာမဟုတ္ဘူး။
ငါ့ရဲ႕ စိတ္ နဲ႔ ကိုယ္ခႏၶာ ကို
ထပ္တူျပဳခဲ့တာပဲ။
ဏီအဲY
( ၁၉ လမ္း ဘီယာတန္းမွ တမ္းခ်င္း )

သားကဗ်ာကို ခ်စ္လ်က္ပါ အေမ
သားထြက္သြားတုန္းကလဲ
ဒီအတိုင္း ...
သားျပန္လာေတာ့လည္း
ဒီအတိုင္း ...
(ကမၻာႀကီးလွေနႏိုင္ေသးတာ
ကဗ်ာေၾကာင့္လို႔ ယံုၾကည္ေနလို႔ပါ အေမ)
ဒါကိုေတာ့
သားကိုယ္တိုင္ ဂုဏ္ယူေနပါတယ္ အေမ။
သုခမိန္လွိဳင္
(သားျပန္လာၿပီ အေမ ကဗ်ာမွ)

ဒီေန႔မင္းလုပ္ရပ္ဟာ
ေနာင္ေန႔ မင္းရဲ႕အတၳဳပၸတၱိ
ဒီေန႔မင္းလုပ္ရပ္ဟာ
ေနာင္ေန႔ မင္းရဲ႕အနာဂါတ္။
တင္မိုး
(သမိုင္းမွာ မင္းတရာခံျဖစ္မယ္ ကဗ်ာမွ)

ဦးေႏွာက္မွာ အေတြးရွင္းေပမယ့္
(သူ႔ဘ၀မွာေတာ့ .....)
အေၾကြးမကင္းေသးဘူး ရွင္မရယ္။
ေမာင္ခိုင္မာ
(ေရႊဘံုသာနိဒါန္း)

ေကာင္းကင္ႀကီးတစ္ခုေအာက္မွာ
ဘာမွ အဆင္မေျပသူတစ္ေယာက္ကိုမွ
ေၾကာက္စရာေကာင္းတယ္ဆိုတာ
တရားမဲ့လြန္းပါတယ္။
ေအာင္ခ်ိန္႔
(ဂႏၲ၀င္မမ)

ညအေလာင္း
ဘ၀တပါးေျပာင္း
ေတာင္ေစာင္းကေက်ာင္းအို
ေခါင္းေလာင္းသံခ်ိဳၿပီ။
ၾကည္ေအာင္
(အ႐ုဏ္)

စိမ္းလန္းတဲ့ အတိတ္ေတြထဲ
ျပည္ေတာ္၀န္ခန္း အိပ္မက္ဟာ
အသက္ရွင္ေနတဲ့ အဓိပၸါယ္ေပါ့။

ဒီအိပ္မက္နဲ႔ပဲ
သူမ်ားေျမေပၚမွာ
က်ေနာ္ မက်ဆံုးေအာင္ ေနပါတယ္။
ေအာင္ေ၀း
(မမခင္ဦးစံပယ္သို႔တမ္းခ်င္း)

ငါးက်ပ္တန္တစ္ရြက္
တယ္လီဖုန္းဆက္ခေပးလိုက္ေတာ့
WTC ၀မ္းနည္းမႈေတြ
တ၀ုန္း၀ုန္းၿပိဳက်လာ
အဲဒီအၿပိဳပံုႀကီးထဲက ဆဲလ္ဖုန္း
ကူပါ၊ ကယ္ပါ၊ ဘုရားတသံ၊ ႏွဳတ္ဆက္သံ
ငါ နားကန္းပါရေစ။
ေစာေ၀
(ေရဒီယိုေလးထဲ ကၽြံက်ေနတဲ့ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ေၾကကြဲမႈ ကဗ်ာမွ)

ေၾသာ္
လေပၚလူတက္ရာက
ေမတၱာေတာ္နဲ႔ေ၀းခဲ့ၾက
ကမၻာႀကီးက ရြာႀကီးျဖစ္ခဲ့ၿပီ။
သစ္ေကာင္းအိမ္
(ေၾကာင္စုန္း ကဗ်ာမွ)

အဆံုးမရွိေအာင္က်ယ္၀န္းတဲ့
အမွားထဲ
တိမ္ေတြက လွလိုက္တာ
ကိုယ့္မွာ တရားနဲ႔ေျဖရတယ္။
ေမာင္သိန္းေဇာ္
(႐ွဳေမွ်ာ္ခင္း)

ႏိုင္ငံတကာမွ အႏုပညာ၊ စာေပ၊ ဒႆနမ်ား

ေဟာဒီမွာ … စကားလံုး

ေဟာဟိုမွာ … စကားလံုးကျမားေတြ

လွမ္းပစ္တဲ့ေနရာ၊ အခ်စ္ျမားေတြ။

Lynn Hejinian


စာေရးျခင္းဟာ အပိုင္းအစေလးတစ္ခုကို

တြန္းထိုးလိုက္လို႔ရတဲ့ ဘယ္အရပ္ကိုမဆို

တြန္းထိုးလိုက္လို႔ရတဲ့ ျဖစ္စဥ္

ဒါမွမဟုတ္ တတ္ႏိုင္သေလာက္

အဆက္အစပ္ရွိေအာင္ ျပဳလုပ္ျခင္းျဖစ္တယ္။

Charles Bernstein


“ ကဗ်ာဆိုတာ ေခတ္ကိုထင္ဟပ္ဖို႔၊

ေ၀ဖန္သံုးသပ္ဖို႔ပါ ”

အေမရိကန္ L=A=N=G=U=A=G=E

ကဗ်ာဆရာမ်ား၏အယူအဆ


ရသေဗဒ၀န္းက်င္သစ္နဲ႔

ရင္ေပါင္တန္းေနႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ

ဘယ္ေတာ့မွမၿပီးဆံုးႏိုင္တဲ့

ျဖစ္စဥ္ပါပဲ။

တစ္ေနရာရာမွာ ၿငိမ္ၿငိမ္ေလး ရပ္ေနလို႔မရဘူး။

(အိုင္းစတိုင္းရဲ႕ Dark City ကဗ်ာစာအုပ္မွ)


“ ကိုယ္ဟာ ကိုယ့္ခႏၶာျဖစ္တယ္။

တိရစာၦန္လဲျဖစ္တယ္။

ကဗ်ာဟာ ကိုယ့္ရဲ႕ ဟန္အမူအရာတစ္ခုေပါ့။ ”

မိုက္ကယ္မကၠေလေရာ

(Do You Believe Me Now ကဗ်ာမွ)


ငါတို႔၏သစ္ပင္ေတြနဲ႔ ပင္ပန္းလွၿပီ (စိတ္ကုန္လွၿပီ)

သစ္ပင္ေတြ၊ အျမစ္ေတြ၊ ျမစ္မႊာေတြကို

ယံုၾကည္ေနၾကတာ ေတာ္ေလာက္ၿပီ (ေတာ္ဖို႔ေကာင္းၿပီ)

သူတို႔ေၾကာင့္ တို႔တစ္ေတြ အေတာ္ခံခဲ့ရၿပီ။

ျပင္သစ္ဒႆနပညာရွင္ Deleuze


လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ေခါင္းထဲမွာ

သစ္ပင္ေတြေပါက္ေနတယ္။

ဒါေပမယ့္ ဦးေႏွာက္ကေတာ့

သစ္ပင္ထက္ ျမက္ပင္နဲ႔ပိုတူတယ္လို႔ ေျပာသင့္တယ္။

ျပင္သစ္ဒႆနပညာရွင္ Deleuze


စာေပအႏုပညာစာသားမ်ားသည္

အေၾကာင္းျခင္းရာ အခ်က္အလက္မ်ားကို

ေဖာ္ျပ႐ံုသာမက

အရာ၀တၳဳမ်ား၊ ေလာကမ်ားကိုပါ

ျဖစ္ေပၚတည္ရွိေစသည္။

ပိုလန္ဒႆနပညာရွင္ Roman Ingarden


အႏုပညာဆိုတာ စိတ္ကူးပဲ

ဘာပစၥည္းနဲ႔လုပ္လုပ္ရတယ္၊

ဘယ္သူလုပ္လုပ္ရတယ္၊

ကိုယ္တိုင္မလုပ္လည္းရတယ္။

ျပင္သစ္လူမ်ိဳး ပန္းခ်ီဆရာႀကီး Mercel Du Champ


လူေတြရဲ႕အသိက သူတို႔ဘ၀ကို

ဆံုးျဖတ္ျပဌာန္းျခင္းမဟုတ္။

ဆန္႔က်င္ဘက္အားျဖင့္ သူတို႔ရဲ႕လူမႈဘ၀ေတြက

သူတို႔အသိကို ဆံုးျဖတ္ျပဌာန္းတာျဖစ္တယ္။

ဒႆနပညာရွင္ႀကီး Kal Marx (1818-83)


ေမာ္ဒန္စာသားတြင္ အညႊန္းျပဳ/Signifier မ်ားသည္

နဂါးေငြ႔တန္းၾကယ္စုတမွ်ရွိ၏။

အညႊန္းခံ/Signified မ်ားကို ေပါင္းစုဖြဲ႔စည္းထားေသာ

အရာမဟုတ္။ ထိုအရာတြင္ ဘ၀ဟူ၍မရွိ။

ေျမာက္ျမားလွစြာေသာ ၀င္ေပါက္မ်ားမွ ၀င္ႏိုင္၏ (၀ါ)

ေရာက္ရွိႏိုင္၏။ မည္သည့္၀င္ေပါက္ကိုမွ

အဓိက၀င္ေပါက္အျဖစ္ ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္

မည္သူမွ် သတ္မွတ္၍ မရ။

Roland Barthes (1915-80)


“ လူကျပဳလုပ္ဖန္တီးယူျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ

ရွိႏွင့္ၿပီးသား အရာ၀တၳဳတစ္ခုသည္လည္း

အႏုပညာျဖစ္ႏိုင္သည္။ ”

Mercel Du Champ (1887-1968)


အေၾကာင္းအရာရယ္လို႔ မယ္မယ္ရရေျပာစရာမရွိတဲ့

စာအုပ္တစ္အုပ္၊ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ အဓိပၸါယ္ေကာက္ယူ

ရာမပါဘဲ စာအုပ္တစ္အုပ္ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ ေရးခ်င္တယ္။

Gustav Flaubert


“ ကဗ်ာဆိုတာ စိတ္ကူးနဲ႔စပ္ရတာမဟုတ္ဘူး။

စကားလံုးေတြနဲ႔ စပ္ရတာ။ ”

Mallarme


ငါဘယ္လိုတြန္းပို႔ေနသလဲဆိုတာ စာဖတ္သူ သိပါလိမ့္မယ္။

အဲ့ဒီအခ်က္ကေတာ့ သူဖတ္ေနတဲ့ ဒီစကားလံုးေတြဟာ

စကားလံုးေတြ ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။

Gilbelt Sorrentino


အခ်ိဳ႕ေသာ ၀ါက်မ်ားတြင္ အေၾကာင္းအရာဟူေသာ

ျပႆနာ ေမးခြန္းမရွိပါ။

၀ါက်မ်ားသည္ပင္လွ်င္

ကိုယ္ပိုင္အေၾကာင္းအရာမ်ားျဖစ္သည္။

Brian Mc-Hale


“ အကယ္၍ တစ္ေယာက္ေယာက္က

ဒါအႏုပညာပဲဟု ေျပာလွ်င္

ထိုအရာသည္

အႏုပညာျဖစ္သည္။ ”

ပန္းခ်ီ၊ ပန္းပုဆရာႀကီး Don Judd


အႏုပညာမွာ စိတ္ကူးသာအေရးႀကီးသည္။

ေနာက္ဆံုးထြက္ေပၚလာေသာ လက္ရာပစၥည္းသည္

အေရးမႀကီး။

Mercel Du Champ


“ အႏုပညာသမားတိုင္းဟာ ကိုယ္လုပ္သင့္တဲ့

အလုပ္ကို လုပ္ကိုင္ခြင့္ရွိသည္။ ”

Willem De Kooning


“ စာေပသည္ သန္႔စင္ေသာအႏုပညာ (၀ါ)

စာေပသည္ မည္သည့္အခါမွ သန္႔စင္ေသာ

အႏုပညာ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ”

Clive Bell


စာသားသည္ အရာ၀တၳဳမ်ားႏွင့္ ေလာကမ်ားကို

ျဖစ္ေပၚတည္ရွိေစသည္။

Ingarden


ပို႔စ္ေမာ္ဒန္သမားမ်ားသည္

သုညနယ္ပယ္၏ အရင္းအျမစ္မ်ားကို

ခင္းက်င္းျပသေနၾကသည္။

ေ၀ဖန္ေရးဆရာ Ihab Hassan

အလင္းဆက္
၂၁.၃.၂၀၁၀

No comments:

Post a Comment